Δευτέρα, 25 Μαΐου 2015

Δέκα χρόνια από την "ανάσταση" της Ιόνιας Οδού"


Ήταν πριν από 14 χρόνια όταν ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κώστας Λαλιώτης ανακοίνωνε την έναρξη των διαγωνισμών για τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Η επιτυχία της Αττικής Οδού, του Αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου εν μέσω μίας εποχής ακμής για τη χώρα και προετοιμασίας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 είχαν φέρει μεγάλες προσδοκίες για την ανάπτυξη της χώρας....


Στην πραγματικότητα η ίδια η προετοιμασία της χώρας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες «έφαγε» τα έργα των αυτοκινητόδρομων λόγω έλλειψης χρόνου. Έτσι η Ολυμπία Οδός, ο Ε65, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ο Μορέας, η Ιόνια και η Νέα Οδός έμειναν στα χαρτιά. Η πρώτη περίοδος όπως την κατέγραψε το ypodomes.com τελειώνει.

Τέσσερα χρόνια αργότερα, το 2005, ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, ανασταίνει τα 5 έργα και οι διαγωνισμοί πραγματικά ξεκινούν με τον πομπώδη τίτλο "Δρόμοι Ανάπτυξης". Χρειάστηκαν περίπου 2 χρόνια για να φτάσουμε στην ανακήρυξη των αναδόχων και από τα τέλη του 2007 μέχρι το καλοκαίρι του 2008 τα έργα είχαν ξεκινήσει.

Η αναφορά στις συμβάσεις για ολοκλήρωση αρχαιολογικών ανασκαφών και απαλλοτριώσεων σε διάστημα ενός έτους, αποδείχθηκε η μεγαλύτερη λάθος εκτίμηση σε όλα τα έργα οδηγώντας τα σε χρονικές καθυστερήσεις και απαιτήσεις εκατομμυρίων από τους αναδόχους. Ακόμα και σήμερα έχουμε περιπτώσεις τόσο στην Ιόνια όσο και στα Τέμπη περιπτώσεις μη ολοκληρωμένων απαλλοτριώσεων. Θα χρειαστούν 2-3 μήνες μέχρι να οργανωθούν και επί της ουσίας τα έργα ξεκινούν και πάλι τον Μάρτιο του 2014. Τα παράδοξα όμως των συμβάσεων στους αυτοκινητόδρομους συνεχίζουν. Από τον Δεκέμβριο του 2013 που ξεκινούν ορίζουν ως χρόνο ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2015.

Το διάστημα αυτό για τους γνώστες των κατασκευών είναι σχεδόν απίθανο για να ολοκληρώσεις έργα τέτοιου διαμετρήματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ιόνια Οδός όπου από τα 196 χλμ έπρεπε σε 2 χρόνια να ολοκληρωθούν τα 146 και μάλιστα χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί αρχαιολογικά και απαλλοτριώσεις.

Θα χρειαστεί ακόμα ένας χρόνος για να ξεκινήσει η διάνοιξη της Σήραγγας Κλόκοβας που στην (παράδοξη) σύμβαση του 2013 έχει ως χρόνο περαίωσης τον Αύγουστο του 2016. Δηλαδή θα πρέπει μία σήραγγα 2,9 χλμ να  διανοιχθεί και να ολοκληρωθεί σε διάστημα 15 μηνών όταν σε παρόμοιες σήραγγες απαιτούνται κατ'`ελάχιστον 3 χρόνια.
Τα σενάρια για το επόμενο διάστημα είναι πολλά.  Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες του ypodomes οδηγούμαστε σε ντε φάκτο χρονικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων καθώς υπάρχουν ακόμα πληθώρα προβλημάτων που οδηγεί στην ολοκλήρωση τους από το 2016 μέχρι το 2018.

Από την άλλη, το Υπουργείο αναγκάστηκε σε αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων για τις πολυετείς καθυστερήσεις, χρήματα που θα είχαν κερδηθεί αν τα έργα από το 2006 ήταν «θωρακισμένα».

Στην ουσία τα έργα προχωρούν δυναμικά, αλλά η αστοχία 2 φορές των συμβάσεων μας καλεί και να περιμένουμε και να πληρώσουμε για αυτές. Αυτό ίσως να είναι και το πιο γερό μάθημα για τα μελλοντικά έργα και πως πρέπει πραγματικά να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, με την προώθηση έργων που είναι 100% προς δημοπράτηση και backup την πλήρη χρηματοδότηση τους.

Πηγή: ypodomes. com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου